Filem 2012






Dalam 2012, ancaman datang daripada alam. Ahli sains Dr. Helmsley (Chiwetel Ejiofor) memperoleh maklumat mengenai perubahan cuaca dan pergerakan di perut bumi daripada ahli geologi India dan segera memaklumkan kepada ketua staf Rumah Putih, Carl Anhueser (Oliver Platt).

Sekumpulan negara maju memulakan projek menyelamatkan manusia dengan membina bahtera gergasi di kawasan Himalaya di China untuk menghadapi gelombang yang membawa kepada kemusnahan dunia.

Persoalannya, di mana mereka mendapat ilham ini?

Filem ini mengambil inspirasi dengan rujukan daripada kitab-kitab agama tentang Nabi Noh yang membina bahteranya untuk menyelamatkan manusia daripada bah besar.

Elemen interteks daripada mitos dan ajaran agama sebenarnya sebahagian daripada elemen dalam filem genre begini. Dalam sebuah epik kemanusiaan seperti 2012, bencana alam hanyalah katalis untuk melihat bagaimana manusia berdepan dengan konflik manusia menyelesaikan krisis kemanusiaan.

Bagi khalayak penonton mereka akan terus berasa selamat dengan adanya watak seperti Jackson Curtis (John Cusack) seorang penulis fiksyen sains yang perlu menyelamatkan keluarganya.

Filem epik kemusnahan memang bergantung kepada kekuatan efek khas CGI dan khalayak akan kagum dengan keupayaan teknologi efek khas mencipta realiti baru kemusnahan luar biasa.

Tetapi selepas menyaksikan bangunan tinggi runtuh, jambatan roboh, ombak besar menenggelamkan kota dan jutaan manusia mati tetapi tanpa plot yang mampu menggerakkan kekuatan watak dan elemen kemanusiaan, khalayak tidak akan merasakan apa-apa kesan sebenarnya.

Mampukah imej-imej janaan CGI ini memberikan kesan yang emosional? Kemusnahan dan kematian berjuta hanya sekadar imej spektakular yang dikagumi, tetapi kesan emosinya sering dipersoalkan.

Dalam 2012, mengapa Roland Emmerich memusnahkan Rumah Putih dan mengorbankan Presiden Amerika (apakah kerana dia gagal melakukannya dalam Independence Day dan The Day After Tomorrow)?

Seorang Russia digambarkan sebagai seorang kapitalis yang sanggup membeli tiket bahtera yang begitu mahal dan membawa puluhan kereta mahal bersamanya?

Dan mengapa di China usaha menyelamat dijalankan? Atas keputusan politik atau ekonomi?

Untuk sementara, tontonlah filem ini untuk merasakan kebimbangan dan ketakutan, tetapi jangan risau anda sebenarnya selamat.

Petikan Utusan

0 comments:

Post a Comment

# Please correct lyrics @ comment box if the lyrics are wrong. Thx!